Najaar 2020:
blij en trots heet ik je welkom op mijn nieuwe site.
Met veel dank aan Marleen, Mylaine, Anneloes, Manon en Gijs van de The Dare Company voor hun creativiteit, meedenken en flexibiliteit. Aan Els van Riel voor het maken van de portretfoto's. Ook aan mijn broer Stefan Dorren, die alle teksten heeft vertaald in het Engels. In al zijn bescheidenheid wil hij niet worden vermeld op de credits-pagina, maar op deze eerste nieuwspagina komt hij er niet onderuit.
Deze site is een uitgebreid visitekaartje en geeft je een kijkje in mijn professionele verleden en dat je vooral wil meenemen in mijn huidige activiteiten. Op deze pagina zal ik je regelmatig op de hoogte brengen van de nieuwste ontwikkelingen.
44 Jaren werk ik nu als acteur, 18 jaren als communicatietrainer en als coach. Ik ben dankbaar voor alle inzichten en ervaringen die ik in die jaren heb opgedaan en voel de noodzaak om op een nieuwe site verslag te doen van deze reis en vooral van de weg die ik op dit moment ga. Als acteur verken ik een nieuwe weg, die ik niet-intentioneel theater noem. In mijn blogs doe ik daarvan verslag; foto's, beschrijvingen en recensies zijn getuigen. Op deze site nodig ik lezers uit om aan deze verkenning deel te nemen. Deze projecten zijn nooit afgesloten. Mocht je interesse hebben om een van deze voorstellingen verder te ontwikkelen: meld je. Met plezier trek ik samen met je op. Natuurlijk ook als je zelf een voorstel hebt: laat het me weten.
Ook zal ik het komende jaar op zoek gaan naar mogelijke speelplekken voor mijn projecten. Opnieuw: als je suggesties hebt: ik hoor het graag!
De afgelopen twee jaar heb ik me steeds afgevraagd waar de raakvlakken liggen tussen mijn werkzaamheden als theatermaker en die als communicatietrainer/-coach, waar die elkaar mogelijk raken. Werkend aan deze site vond ik daarop het antwoord. Sleutelwoorden hierin zijn reis, flexibiliteit, verwondering en nieuwsgierigheid, vertrouwen, inclusiviteit, durven loslaten in de plaats van beheersen. In de theaterblogs komen deze sleutelwoorden regelmatig terug. Een blog over training en ontwikkeling is in de maak. Op beide gebieden lag tot voor enkele jaren de nadruk op het reisdoel, nu is het doel steeds meer de reis zelf.
Ik wens je veel plezier met lezen en rondkijken, en meld je alsjeblieft met vragen, feedback en suggesties.
Nog net op tijd, voordat er internationaal lockdowns in werking traden en het vliegverkeer stil kwam te liggen, konden we in februari 2020 op uitnodiging in het Ekō-Haus in Düsseldorf en op het OPENING20 Festival in Trier een uitvoering geven van Kitan. Deze keer in de bezetting Els van Riel (video/film), Antoine Beuger (compositie, fluit), Hitomi Nakamura (hichiriki), Mami Tsunoda (ryūteki), Kō Ishikawa (shō), Sanae Kagaya (Butō-dans) en mijzelf als acteur. Dit project, op basis van teksten van de Japanse dichter Matsuo Bashō en de Ierse schrijver Samuel Beckett werd eerder uitgevoerd in Tokio en Düsseldorf. De uitvoeringen hadden in februari veel succes en op dit moment maakt Els een teaser op basis van gemaakt video- en geluidsmateriaal met de bedoeling om nieuwe speelplekken te vinden.
Ook gaven de drie Japanse musici - verenigd in het trio Chitose - in Luxemburg een uitvoering met traditionele Japanse Gagaku-muziek. Hitomi, Mami en Kō maken tevens deel uit van het wereldberoemde Gagaku-orkest Reigakusha uit Tokio. Tijdens dit concert was ook een choreografie te zien van het Tomoe Shizune & Hakutobo Ensemble, gemaakt op een compositie van Tomoe Shizune, en gedanst door Sanae Kagaya; Sanae is onderdeel van dit Butō-ensemble als choreografe en danseres. Ik was gedurende het concert de Franstalige spreekstalmeester.
Opnieuw was het uitvoeren van Kitan een zeer intensieve ervaring, en ik hoop vurig dat we nog meer gelegenheden gaan vinden om Kitan uit te voeren.
Cascando is een fascinerende tekst van Samuel Beckett uit 1962. Enkele delen uit dit hoorspel gebruikte ik voor Kitan. Ik profiteerde van de Covid-19 lock down om de hele tekst te leren en er mee te leven. Dat levert tot nu toe een hoop ideeën op. In oktober begin ik samen met componiste en klarinettiste Germaine Sijstermans aan een eerste gezamenlijke verkenning. Op basis van de principes van het non-intentioneel theater (zie blogs) zullen er ongetwijfeld in de toekomst meer uitvoerenden bij betrokken worden.
Intuïtief associeer ik met deze tekst het gedicht One Island van Robert Lax (2000). Al repeterend zal blijken of en hoe beide teksten te combineren zijn.
Op 16 maart werd in één klap de hele agenda schoongeveegd vanwege de corona-maatregelen. Dat betekende dus geen inkomen en interen op een aantal opgebouwde reserves. De door diverse ministers zo ruimhartig beloofde maatregelen voor ZZP-ers bleken weinig tot geen zoden aan de dijk te zetten, omdat ze uiteindelijk alleen bedoeld blijken voor het dekken van vaste bedrijfslasten. Persoonlijk heb ik alleen hoge bedrijfslasten als ik onderweg ben. Maar er moet natuurlijk ook gewoon geleefd worden. Gelukkig heeft met name de Beroepsopleiding Advocaten, waar ik communicatietrainer en mentor ben, niet stil gezeten en het curriculum omgebouwd naar virtuele modules. Virtueel onderwijs is verre van ideaal, en doet ver onder voor de dynamiek van direct-contact onderwijs. Toch hebben de inspanningen van de BA Onderwijscommissie de schade voor mei, juni en juli beperkt. Eind augustus en begin september zijn mij in Cohort 14 weer twee groepen toebedeeld, die ik als trainer en mentor de komende 2,5 jaar zal volgen. Gelukkig zullen de lesmodules gewoon weer live plaats vinden, op voorwaarde dat er geen tweede lockdown zal worden ingesteld. Let's keep our fingers crossed!
Ook staan er dit najaar trainingen gepland voor een grootstedelijke Veilig Thuis-organisatie. Als trainer zal ik ook een veiligheidsconferentie begeleiden bij een van de Nederlandse Rechtbanken. Uit redenen van privacy laat ik bewust de namen van de organisaties en instellingen achterwege. Deze trainingen voer ik uit in opdracht van Sirius Training en Advies.
Samen met Mariëtte Ham zal ik in de rol van cotrainer tandartsen en medewerkers van twee tandartspraktijken wegwijs maken in de DISC persoonlijkheidsprofielen. Kennis van de verschillende persoonlijkheidstypes, geeft meer inzicht in de mogelijke drijfveren van collega's en nodigt uit tot nieuwsgierige verkenning, in de plaats van een à priori afwijzing.
Als trainingsacteur zal ik voor de Beroepsopleiding Advcaten een aantal keren helpen bij de praktijkverkenningen van advocaat-stagiaires; Laurent Chamuleau, trainer bij Luniek, zal ik een aantal keer als acteur ondersteunen bij het trainen van medewerkers van een groot ziekenhuis
Ook Henk Koop van Koop & Co zat niet stil tijdens de lockdown. Dankzij hem kon ik in juni en juli een aantal keren de voorstelling Paolo de Zebratemmer voor groepen 1 en 2 in het basisonderwijs online uitvoeren. Natuurlijk haalt een streaming uitvoering het niet bij een live uitvoering, maar toch was het een hele ervaring, zeker ook voor de kinderen die eindelijk weer eens een voorstelling te zien kregen, na een lange periode thuis te zijn geweest.
In augustus speelde ik de voorstelling 6 dagen in het kader van Jeugdvakantieland in Ahoy, Rotterdam; een event, speciaal voor kinderen van wie de ouders onvoldoende middelen hebben om op vakantie te gaan. Ik heb met veel plezier 18 voorstellingen gespeeld en genoten van de interactie met de kinderen en hun ouders.
Voor dit najaar staan er ongeveer 80 voorstellingen gepland, in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg, alsook in de stad Rotterdam. En mocht er onverhoopt een nieuwe lockdown komen, dan zijn we in elk geval in staat om de voorstelling streaming aan te bieden.
- Paolo in Ahoy